GATEBARNA SOM BLIR REIST OPP:-)

Misjonsbefalingen støtter eit prosjekt i Antsirabe (Madagaskar) der Eline Rodveldt Hansen har tatt seg av gatebarn ved å lære dem musikk, og hun bygger strykeorkester.
Uder kan du lese hvordan hun beskriver det hun bygger opp.

Nå er det ett år siden jeg reiste til Madagaskar med to fioliner og en ide. Ideen var: musikkskole for fattige barn. Jeg begynte å lete etter elevene mine på gaten i Antsirabe, med et spesielt øye for barn som har fallt utenfor samfunnet. I jobben min som fiolinlærer er ingen dag lik. I møte med de fattigste barna er det grunnlegende behov som må dekkes, og grunnleggende ting som skal læres. Jeg har lært elevene å vaske hender, jeg har klippet negler, tatt dem med til offentlig dusj (de har ikke tilgang på vann), lært dem å pusse tenner, tatt dem til lege og tannlege og passet på at de har mat og klær. Alle disse tingene har vært nødvendige for at de skulle kunne ha en mulighet til å konsentrere seg i timene og kunne utvikle seg.

Musikk har en evne til å nå inn og røre noe ved oss, og muligheten til å kunne utrykke seg med musikk er terapi for mange. Noen av elevene mine har en far som sitter i fengsel, noen har aldri gått på skole, noen har foreldre som er alkoholikere, og noen har aldri opplevd å kunne være sikre på at de kan spise seg mette neste dag.

Musikkundervisning gir retning, håp og bygger opp en tro på at også de kan få til noe og er verdt noe. Dette påvirker alle områdene i livet deres. Noen av elevene som hadde falt ut av skolen har begynt på skolen igjen! 15. desember stod 23 barn på scenen og spilte sin første konsert. Vi fikk det til! De oste av stolthet. Barn som vanligvis tigger på gaten stod på scenen, og foreldrene deres satt i salen, sammen med mennesker fra helt andre skjikt i samfunnet.

I dag har jeg 28 fiolinelever mellom 7 og 16 år (og 17 fioliner! :D) . Noen av elevene kommer til fiolinundervisning hver dag (gatebarn som ikke går på skolen), noen kommer til undervisning to ganger i uken, mens andre igjen har undervisning en gang i uken. Barn som har falt ut av skolen får nå også engelskundervisning to dager i uken.

Selv om jeg holdt på å gi opp noen ganger i løpet av fjoråret, kan jeg nå tydelig se at ideen med fiolinundervisning på Madagaskar var god.. Fiolinundervisningen har hatt ringvirkninger utover det jeg kunne forestille meg, og det er med stor glede, takknemlighet og undring jeg tar fatt på et nytt år.

Tusen takk til alle som støttet prosjektet i 2018!!! Det ville vært umulig å få til dette uten dere :)

f1.jpg